Busan we komen d'r an 🤗

10 augustus 2018 - Busan, Zuid-Korea

Aan de gastvrouw vraag ik wat de beste manier is om van Gyeongju naar Busan te gaan. Er zijn nl twee goede opties, de bus of de trein. Ze vraagt waar in Busan we verblijven want Busan is behoorlijk groot, (4,6 miljoen inwoners). Ik zeg Haeundae beach. We kunnen dan beter met de trein gaan dat duurt een half uur langer maar omdat het Express busstation er veel verder vanaf ligt ben je er al met al veel sneller. Eerst moet ik 5 perziken met haar eten haha. Zo gezegd zo gedaan. We nemen afscheid van haar, haar lieve hondje, de Franse zusjes die naar Sokcho gaan en we rollen ons hebben en houwen naar het station. Ik koop kaartjes en de trein staat klaar op spoor 2. Hoe ist mogelijk wat een timing! We moeten nog wel 100 traptreden af...
Met die grote koffers en tassen valt t niet mee 🤪 eenmaal beneden moeten we ze op spoor 2 ook weer omhoog 🙄 we hadden precies 3 minuten, ennn gered!! Je moet ook voor een kortere rit, dit was anderhalf uur, op je stoelnummer gaan zitten in de goeie wagon😳 de treinen zijn heel erg lang. De conducteur helpt ons met de bagage. Top we zitten! Mooi uitzicht deze treinreis! Anderhalf uur luxe trein voor nog geen 5 euro, ik kan er met m'n pet nog steeds niet bij. Top dit OV hier!
Ons guesthouse ligt midden in een grote smalle marktstraat.. Tom de host is er meteen en legt ons van alles uit. We komen niet meer bij .. zijn de deuren hier zo klein of is Elke zo gegroeid? 😂 Het is 13 uur, we gaan meteen zwemmen in zee. Dat is de marktstraat uit linksaf en je bent er. Ik blijf me verwonderen in dit land 😍 een heerlijk strand met links een deel stad op de bergen, rechts bergen en enorme wolkenkrabbers op steenworp afstand, wat spectaculair!! Na een paar uur zwemmen moet iedereen de zee uit 😲waarom is ons niet duidelijk. De David Hasselhof van het oosten blaast fanatiek op z'n fluitje en loopt
te zwaaien en rent langs de kustlijn... We lopen richting ons guesthouse vlak voor de afslag staat een grote groep mensen te kijken... Er speelt een bandje en dansers, leuk!!
We eten wat en gaan daarna weer op pad, het wordt donker, wat een bruisend strand zeg😃, er gebeurt van alles, op het strand staan bandjes, artiesten, zangers... Wow!!! 💃🕺
En wat een prachtig gezicht dit mooie strand in Busan by night😍

1. Isabel:
    10 augustus 2018
    Hebben jullie de KTX of de mugunghwa genomen?

Tip voor het eten ...
    Vlakbij het strand heb je een steegje met veel restaurantjes, op einde van het steegje heb je op de hoek een plaats waar ze enkel dumplings verkopen .... deze zijn overheerlijk!
    Test ook eens Tteokbokki & kimbap uit, beste streetfood ever 😄
    Kimbap maak ik regelmatig thuis, net als Bulgogi en Japchae. Koreaamse keuken is supper.
  2. Anet:
    10 augustus 2018
    We hebben de seamaeul trein genomen, de 'gewone' trein zeg maar vanaf het centrum van Gyeongju, station is 100 meter van ons guesthouse vandaan.
  3. Anet:
    ITX noemen ze t ook
  4. Isabel:
    10 augustus 2018
    De Mugunghwa is de gewone trein, de ITX is een express.
    Net eens opgezocht op de website van korail ik vind enkel de Mugunghwa terug dat rijd van Gyeongju naar Shinhaeundae (dichste station van het strand). De prijs staat vermeld 5700 won.
    Vorig jaar heb ik de bus genomen maar ik denk ook deze te nemen volgend jaar.
    Voor de bagage ging het makkelijk op deze trein?
    Was er plaats voor grote bagage?
    Normaal ga ik dit type veel nemen.
    Het is de beste verbinding voor Gangneung > andong > Gyeongju > Busan.
    Ik heb nog nooit met de Mugunghwa gereden, enige vervoersmiddelen dat ik gebruikt heb ik korea is : airport bus, express bus, intercity bus, normale bus, metro, KTX en 1x een taxi.
  5. Corine:
    Hey Anet en Elke,
    Wat fantastisch weer die verhalen...niet leuk met die koffers 100 traptreden af maar in gedachten zag ik jullie al gaan met die oranje koffer...wat een stunt..haha...
    Maar goed..daarna de mooie treinreis en heerlijk zwemmen op baywatch...xx
  6. Anet:
    10 augustus 2018
    Hoi Isabel, er is wel een smalle instap op deze trein met meerdere treden omhoog. De koffers die wij hebben nogal grote, kun je in de hal laten staan daarvoor is geen ruimte bij je zitplaats. De hallen zijn heel ruim. Je handbagage of andere tassen kun je boven je hoofd neerleggen, dat is net zoals in het vliegtuig maar dan zonder de kleppen ervoor. Wij hebben ook in Seoul de airport bus genomen, de lange afstanden de express bus, in de steden metro en intercitybus normale bussen en de taxi. Van Gyeongju naar Busan Haeundae is de trein inderdaad beter, vanuit trein station Haeundae neem je bus 39 richting Haeundae beach. Die stopt voor de hoofdingang. Je kunt vanuit daar ook een taxi nemen. Ligt eraan waar je verblijf is.
  7. Anet:
    10 augustus 2018
    Deze treinen vertrekken vanaf het treinstation in het centrum van Gyeongju. Zeker ieder uur eentje, van te voren reserveren hoeft niet
  8. Anet:
    10 augustus 2018
    1 euro is nu 1300 won 5700 won klopt wel ja, voor m'n dochter krijg ik vaak studenten korting dat scheelt dan ook weer
  9. Anet:
    10 augustus 2018
    Hoi Corine, gelukkig was er een heuvel naast de trap om de koffers mee te slepen haha
    We werden beloond met een duik in zee😁😀
  10. Kitty:
    10 augustus 2018
    Hoi hoi. Weer een mooi reisverslag en foto s. Fijn dat de reis goed verlopen is . En jullie kunnen weer verder doorgaan met genieten van alle nieuwe indrukken .
  11. Alie:
    10 augustus 2018
    Zo geweldig Anet, wat jullie allemaal beleven. Wat een schat aan prachtige ervaringen!!
    Super leuk om jullie reis te volgen. Heerlijk om je verslag te lezen en je indrukwekkende foto’s te zien.

Jullie zullen inmiddels wel vloeiend Engels praten.
    Heel veel plezier verder, de laatste dagen komen er aan.😘💋
  12. Anet:
    11 augustus 2018
    Bedankt allemaal we willen niet meer naar huis haha 😍
  13. Isabel:
    11 augustus 2018
    Treintickets reserveer ik altijd een maand op voorhand.
    Ik ben een echte planner.
    De intercity bus heb ik al ook genomen maar jammer dat je daar de bagage niet kan meenemen (heb ik onlangs gelezen)
    Jullie hebben een express bus genomen naar Gyeongju?
    Ik vind deze niet op de website. Staan niet alle bussen vermeld op de website?
    Hoe noemt het guesthouse waar je verbleef?
    Ik pak ook altijd een gueathouse, mijn enige eis is een eigen badkamer, ik zat altijd tussen de €30-50 voor 2 personen, dus €15-€25 per persoon.
  14. Anet:
    13 augustus 2018
    Ik las dat je ktx treintickets het beste van te voren kunt reserveren in het hoogseizoen/feestdagen. Bussen rijden sowieso ieder half uur/uur daarbij hoeft het in principe niet. Bij aankomst op iedere plaats heb ik meteen kaartjes gekocht voor de doorreis. Alleen bij de treinreis Gyoungju-Busan kon dat niet, zeiden ze aan de balie. Inderdaad gaat deze ook ieder half uur. Dus geen probleem. Van Andung naar Gyoungju dus ook meteen een kaartje gekocht bij aankomst, de bagage kon gewoon onderin de bus hoor🤗 volgens mij stopte hij maar 1 x onderweg waar er nog mensen bij kwamen.
    De express bussen zijn volgens mij iets ruimer dan deze bus... Het is een relatief korte afstand 1,5 uur. We zitten nu in uncle Toms Guesthouse. Dit huis is dus van Tom, het is simpel maar superschoon, hij heeft plek voor 8 vrouwen en 4 mannen, wij zijn er met 1 Japans meisje en vannacht kwam er een Japanse man bij.
    Zij komen voor het nachtleven.. de badkamer en woonkamer en keuken deel je. Ze zijn er nooit dus we hebben mazzel.. de andere guesthouses ook zo rond de 15 euro pp
  15. Isabel:
    17 augustus 2018
    intercity en express is ongeveer idem met verschil bagage ruimte.
    Maar in express heb je 3-4 soorten ... standaard, exelent, luxe en nachtbus
    Vrorig jaar de standaart (2 x 2 zit) genomen van Gyeongju naar Busan en dit jaar de exelent (2 x 1 zit) genomen van Gongju naar Seoul.
    Ik vindt raar dat ik nergens de bus richting Gyeongju terug vindt op de website van de express.
    Dat is geluk hebben, voor mij was een eigen slaapkamer met eigen badkamer een eis, de prijzen in korea zijn niets met vergelijking met onze landen.
    Dit najaar een weekje naar Oostenrijk en ik betaal rond de €60 per persoon (wel half pension!)
    dus in korea mag het mij gerust €15-€25 per persoon per nacht kosten ... nog steeds zeer goedkoop
  16. Anet:
    17 augustus 2018
    We hadden nu van Namhae naar Seoul een intercity bus, maar het was dezelfde luxe bus als eerder met de grote stoelen die je achterover kunt zetten enz links twee plekken en rechts één. Op Internet gekeken gaat hij iedere 2 uur, maar op station Namhae gevraagd, gaat hij gewoon ieder uur.
    Je bedoelt de bus van Andong naar Gyeongju?
    Ik denk dat niet alles op internet te vinden is dan? We hadden een 2x2 bus en alle bagage kon onderin... Ik weet t ook niet 🤔
    Ja Isabel, Korea is zo mooi en zo goedkoop, de guesthouses zijn echt plaatjes vind ik!! De laatste nacht hier ook in Incheon, 17,50 op inclusief ontbijt en eigen badkamer 20 meter van het centrum, super strak modern en schoon, gratis shuttle bus naar vliegveld morgen en hij kwam ons bij de metro afhalen!! De service is hier ook geweldig! De prijzen in Nederland zijn al schrikbarend hoog! Je hebt groot gelijk dat je nogmaals hiernaar toe gaat!! Ik ben ook verliefd geworden op dit land🤗